Forgetting Oneself, Becoming-sea, Becoming-rain: Cerrar los ojos, by Víctor Erice
Marta Mendes
Instituto Politécnico de Lisboa (IPL)
Lisboa (Portugal)
MENDES, Marta. “Esquecer-se de si, devir-mar, devir-chuva: Sobre Cerrar los ojos, de Víctor Erice”. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 18, n° 35 (jul-dec/2024), p. 175-202.
Accepted: 12/16/2024 · Published: 12/31/2024
Esquecer-se de si, devir-mar, devir-chuva: Sobre Cerrar los ojos, de Víctor Erice

Procurar-se-á, nas linhas que se seguem, formular e reflectir acerca daquela que nos parece ser uma questão, desdobrada em duas, lançada pelo último filme de Víctor Erice, Cerrar los Ojos (Fechar os Olhos), de 2023: Como reconhecer-se sem memória? O problema do reconhecimento apresentado neste filme convida a problematizar um modelo de consciência enquanto estado psicológico, dependente da memória de um sujeito, apresentando-nos uma outra espécie de consciência, impessoal, mais que humana, oceânica. Qual o lugar do cinema neste tipo de reconhecimento? Fechar os olhos será a misteriosa figura deste problema. 

 

 

Palavras-chave:
Cerrar los ojos; Victor Erice; anti-memória; devir; reconhecimento; sentimento oceânico
Forgetting Oneself, Becoming-sea, Becoming-rain: Cerrar los ojos, by Víctor Erice

In this article, we aim to think and try to formulate the problem - expanded into two - raised by Víctor Erice's 2023 film, Cerrar los ojos [Close Your Eyes]: How to recognize oneself without memory? The problem of recognition presented in this film invites us to question our ordinary understanding of consciousness as a psychological state, dependent on the memory of a subject, presenting us with another kind of consciousness: an impersonal, more than human, oceanic one. What is the role of cinema in this type of recognition? Closing one's eyes will be the mysterious figure of this problem.

Keywords:
Cerrar los ojos; Victor Erice; anti-memory; becoming; recognition; becoming-sea