The Role of Aesthetics in Lionello Venturi's Critical Historiography of Art
Isabela de Oliveira Salinas
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Campinas, Brazil
SALINAS, Isabela de Oliveira. “O papel da estética na historiografia crítica da arte de Lionello Venturi”. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 16, n° 31 (jul-dez/2022), p. 140-165.
Accepted: 10/26/2022 · Published: 12/28/2022
O papel da estética na historiografia crítica da arte de Lionello Venturi

Traçar uma nova metodologia para a história da arte, em especial para as artes figurativas, foi o principal projeto intelectual do historiador da arte italiano Lionello Venturi. A tarefa se coloca a partir da reivindicação da função crítica da disciplina, que deve ir além do trabalho filológico rumo a um juízo de valor. Para o autor, sendo o juízo de valor o ponto de chegada da “história crítica da arte”, é preciso que esta tenha claro o sentido da natureza da arte, um conceito de arte e, para tal, deve recorrer à estética. Tanto na reivindicação do caráter crítico da história da arte, quanto no conceito de arte a partir do qual forja sua crítica, reverberam as orientações do filósofo Benedetto Croce. No presente artigo, pretendo abordar a fundamentação crociana do pensamento de Lionello Venturi, assim como tais fundamentos teóricos são mobilizados na prática da crítica de arte a partir do comentário sobre as obras de Leonardo da Vinci.

Palavras-chave:
crítica de arte italiana; estética italiana; história da arte italiana; Benedetto Croce; Lionello Venturi
The Role of Aesthetics in Lionello Venturi's Critical Historiography of Art
The leading intellectual project of the Italian art historian Lionello Venturi was outlining a new methodology for art history, especially for the figurative arts. The task starts from the claim of the critical function of the discipline, which must go beyond philological work towards a value judgment. For the author, since value judgment is the point of arrival of the "critical history of art", it must have a clear sense of the nature of art, a concept of art, and, for this, it must resort to aesthetics. Both the claim of the critical character of art history and the concept of art from which it forges its criticism, reverberate the guidelines of the philosopher Benedetto Croce. In the present article, I intend to address the Crocean foundations of Lionello Venturi's thought, as well as how such theoretical foundations are mobilized in the practice of art criticism based on the commentary on the works of Leonardo da Vinci.
Keywords:
Italian art criticism; Italian aesthetics; Italian art history; Benedetto Croce; Lionello Venturi