Why Fiction Narratives in the World of Electronic Sociability?
Bernardo Barros Oliveira
Universidade Federal Fluminense (UFF)
Niterói, Brazil
BARROS OLIVEIRA, Bernardo. “Por que narrativas de ficção no mundo da sociabilidade eletrônica?”. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 12, n° 23 (jul-dec/2018), p. 257-265.
Accepted: 10/31/2018 · Published: 12/27/2018
Por que narrativas de ficção no mundo da sociabilidade eletrônica?

O objetivo principal do artigo é abordar o papel da narrativa de ficção no contexto atual, em que a comunicação e informação tomaram uma dimensão inédita, através da transformação de elementos da vida privada em conteúdos exibidos como notícias nas redes de sociabilidade eletrônica. Este fenômeno tende a gerar uma forma de comunicação que faz uso não declarado de estratégias de composição de obras de ficção, como enredo, personagem e outros. Sugerimos então que a narrativa abertamente de ficção, neste contexto, encontra um terreno pouco propício, uma vez que a comunicação mantida pelos indivíduos em redes de sociabilidade eletrônica tende a tomar o seu lugar, e, finalmente, é esboçada uma comparação do efeito da recepção de ficção abertamente assumida com o da participação nas câmaras de ressonância das redes de comunicação social da internet.

Palavras-chave:
narrativa; ficção; informação; redes sociais
Why Fiction Narratives in the World of Electronic Sociability?

The main objective of the article is to discuss the role of narrative fiction in the current context, in which communication and information have taken on an unprecedented dimension, through the transformation of elements of private life into contents exhibited as news in the networks of electronic sociability. This phenomenon tends to generate a form of communication that makes undeclared use of strategies of composition of works of fiction, such as plot, character and others. We suggest then that the openly fictional narrative in this context finds an unfavorable terrain, since the communication maintained by the individuals in networks of electronic sociability tends to take its place, and finally a comparison is made between the effect of openly assumed fiction reception and that of the participation in the resonance chambers of the internet media networks.

Keywords:
narrative; fiction; information; social networks