Museum: Place of Culture, Place of Barbarism
Fernanda Proença
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Belo Horizonte, Brazil
PROENÇA, Fernanda. “Museu: lugar de cultura, lugar de barbárie”. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 14, n° 26 (jan-jun/2020), p. 302-342.
Accepted: 06/13/2020 · Published: 07/04/2020
Museu: lugar de cultura, lugar de barbárie

Tomando o museu como alegoria da modernidade, o artigo busca evidenciar sua influência sobre as obras que ele abriga, expressa na tensão entre a sistematização da cultura e o teor subversivo da arte, à luz da filosofia de Theodor W. Adorno. Recorrendo à leitura adorniana de textos de Paul Valéry e Marcel Proust acerca do museu, procuramos mostrar como os polos sujeito-objeto na recepção estética entremeiam-se dialeticamente para compor os momentos de verdade dessa experiência e como a instrumentalização desses extremos viabiliza a cooptação da promesse de bonheur da arte pela indústria cultural, cujos efeitos reverberam no museu.

Palavras-chave:
Theodor W. Adorno; museu; indústria cultural; teor de verdade; Paul Valéry; Marcel Proust
Museum: Place of Culture, Place of Barbarism

Taking the museum as an allegory of Modernity, this article aims to demonstrate its influence on the artworks that it houses, manifested through the tension between the systematization of culture and art’s subversive content, in the light of Theodor W. Adorno’s philosophy. Resorting to Adorno’s readings of Paul Valéry and Marcel Proust on the museum, we try to demonstrate how in the aesthetic experience, the poles subject-object intertwine dialectically to compose the moments of truth of this experience and how the instrumentalization of either poles enables the cooptation of art’s promesse de bonheur by the cultural industry, the effects of which reverberate in the museum.

Keywords:
Theodor W. Adoro; museum; cultural industry; truth content; Paul Valéry; Marcel Proust